עבירות תנועה : קנסות ונקודות – מדריך מהיר לנהג הממהר

המדינה קבעה כמה שיטות לאכיפת חוקי התעבורה כדי להגביר את הבטיחות וביטחון נהגים והולכי הרגל בדרכים. אלו שיטות האכיפה שאמורות להרתיע נהגים מביצוע עבירות תנועה שונות ובכך להבטיח את חייהם וחיי אחרים. שיטת הנקודות ושיטת הקנסות הן שתי השיטות העיקריות שמופעלות כסנקציות במקרים שונים ויש להכיר אותן כדי להימנע מכל סנקציה כזאת שתוטל עליכם ולדעת מהי במקרה שבכל זאת עברתם עבירת תנועה.

שיטת הנקודות

שיטת הנקודות היא סנקציה שמוטלת על נהגים מעבר לעונש שמוטל עליהם בגין העבירה שביצעו. כלומר, לא זאת בלבד שקיבלו קנס, פסילה על תנאי או בפועל, הם גם צוברים לחובתם נקודות שיש לתקן באמצעים שונים. משרד התחבורה הוא זה שאחראי על ספירת הנקודות והוא עושה זאת בלי קשר למשטרה. לאחר צבירת מספר נקודות מסוים על הנהג מוטל לתקן את המצב באחת הדרכים שמציע לו משרד התחבורה כדי לעקוב אחריו ואחרי התנהלותו. אמצעים שמוצעים לנהגים שצברו נקודות הם: קורסים בנהיגה נכונה ומבחן, מבחן תיאוריה, מבחן מעשי – טסט, פסילת רישיון, בדיקות רפואיות במכון הרישוי. כל אחד מהדרכים מתאימה לסוגי הנקודות ולמספר שצברתם בתוך זמן מסוים. הנקודות נקבעות לפי חמש דרגות החומרה של העבירה ולפי טבלת הניקוד שנקבעה לכך. כל עוד לא תוקנו הנקודות הן יישארו לחובת הנהג. במקרה של צבירת ניקוד מומלץ להתייעץ עם עורך דין תעבורה על מנת לדעת טוב יותר כיצד יש להתנהל.

קנסות לנהגים

גם קנסות הם אמצעי תיקון וענישה של המדינה לנהגים שעברו עבירות תנועה ולכן הם נאכפים על ידי המשטרה. זה אמור להרתיע נהגים מלסכן את עצמם ואת אחרים בכבישים ולכן הקנסות גבוהים במיוחד ובכל פעם שנדמה שהם כבר לא יעילים המדינה מגדילה עוד יותר את סכום הקנס. הקנסות שלא משולמים צוברים ריבית כמובן ולכן עדיף לשלם אותם בזמן. עם זאת, יש לדעת שאפשר לערער על מתן דו"ח התנועה ולבטל אותו במקרים שניתן שלא בצדק או בגלל שיקולים אחרים שבית המשפט יראה לנכון כמוצדקים. יש כיום חמש דרגות של דו"חות תנועה וקנסות והם נעים מ-100 ועד 1,000 שקלים בהתאם לעבירה. זה נע משיחה בסלולרי בזמן נהיגה ועד אי חגירה של חגורת בטיחות.