חג השבועות | מה דעתה של פנימיות התורה על החג?

חגי ישראל

מהו בכלל מועד ביהדות?

כשאנו באים לבחון את חגי ישראל על פי הזוהר ראשית יש להבין את מהות המושג 'חג' על פי כתבי המקובלים. מבואר על פי הזוהר הקדוש כי מהות החג ביהדות אינו זמן באופן שרירותי בעקבות מאורע היסטורי כזה או אחר שחווה העם היהודי. אלא החג הוא מאורע קבוע של הארה אלוקית אשר מושפעת לנבראים שוב ושוב באותו תאריך בה הוא נקבע. כאשר חז"ל הבחינו בהארה החגה במעגל השנה ומופיעה בקביעות הם ציינו זאת כמועד ומכן נגזר שמו שזהו זמן השב כבמחוגה ובו יש לאיש הישראלי להתוועד ולהתחבר עם יוצרו.

כיצד מקבלים את התורה?

בחכמת הקבלה מוסבר כי בכל חג וחג ישנה דרך ופעולה שעל הנברא לפעול על מנת לפתח כלים לקבלת האור האלוקי, היינו השפע שבין כה וכה מופיע במועד המדובר – משום שאחד החוקים הרוחניים המפורסמים שגילה לנו האריז"ל הוא ש'אין אור בלי כלי'. ואיך ייתכן הדבר הרי אמרנו שהארת החג מופיעה ללא קשר לנבראים, אלא הכוונה שאין הבחן באור ללא כלי ראוי ומתוקן לקבלו. כשם שחשמל יש בשפע אך אם לא ניצור חיבור אליו עם מכשיר חשמלי לא נוכל להבחין בו או לדעת על עצם קיומו בסביבתנו.

מהו הכלי הרוחני לקבלת השפע האלוקי?

באופן טבעי ברא בנו הבורא שאיפה מתמדת לתענוג – בשפתו של הרב יהודה לייב אשלג זצ"ל מחבר פירוש הסולם על הזוהר הקדוש מכונה שאיפה זו 'הרצון לקבל' או ביתר דיוק 'הרצון לקבל הנאה ותענוג'. מאחר שהתאווה האנושית לאושר ולחוויית הרגשת מילוי גורמת לנו תדיר לחוסר התחשבות באחר היא מכונה ע"י חז"ל יצר הרע. מידע נוסף על השפע הרוחני בדרכו של בעל הסולם תמצאו באתר סולם יהודה ללימודי קבלה וחסידות: https://sulam-y.co.il/

מדוע הרצון להנות נבחן ליצר הרע ומה כל כך רע בו?

התשובה נעוצה בכך ביסוד שכל הבא ללמוד קבלה לומד ממש בתחילה דרכו, שאותו רצון להנאה עצמית הוא הפוך מהרצון האלוקי לנתינה תמידית מה שיוצר שינוי צורה בדרך ההנהגה האנושית לעומת ההנהגה האלוקית. מתוקף האקסיומה שברוחניות 'דומה מושך דומה' כפי ששני בני אדם הדומים ברצונם ובשאיפותיהם ירגישו קרובים זה לזה יוצר שינוי צורה זה מהבורא ריחוק וניתוק ממנו.

הפרדוקס בכל התהליך שההנאה הגדולה ביותר שהאדם מסוגל לקבל היא דווקא מחיבור עם ה' יתברך.

כיצד מקבלים את הוא בחג מתן תורה?

ובכן כפי שבעיה נוצרה מהבורא גם הפתרון ניתן ממנו כפי ששנו חז"ל 'בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין', (בטרם התפתחה תורת הכימיה – תרופות נעשו מתבליני מרפא) – זאת אומרת הרפואה של היצר הרע היא התורה. ובאם האדם ישתמש נכון בתורה ע"י תרי"ג עצות נפלאות היא תשנה את כל תוכנו מיצור אגואיסט, אנוכי ושפל לאדם אלטרואיסט – האוהב, מעניק ומשפיע לסביבתו. כפי שדרשו חז"ל: "כשם שהוא רחום היה אתה רחום…" ובכך בהתפתחות מדעת משווה האדם את צורתו הפנימית לצורה האלוקית ומשיג ע"י התורה הקדושה את הדבקות הנרצת מחיינו למי שאמר והיה העולם ובקשר נפלא זה עימו על ידי קיום התורה הקדושה אשר ניתנה לנו ביום חג השבועות הזה – חג מתן תורה, זוכה האדם להתבוננות גבוה ועמוקה על החיים ומהותם בקשר אוהב ותומך לכל סביבתו וממלא את חייו באושר עילאי ונצחי.

חג השבועות – התקווה והמטרה

לימוד הזוהר הקדוש מורה כי על השבועות הנפלא, אשר מכל שלושת הרגלים נחוג רק יום אחד ולא כסוכות ופסח הארוכים, יום אחד המסמל את האחדות עם הבורא ע"י התורה הקדושה ככתוב: "אורייתא וישראל והקב"ה חד הוא" שמשמעות הדבר כי התכונה הפנימית של הבורא התורה ועם ישראל היא תכונת ההשפעה הנתינה והאהבה. על כן יש על כל איש מישראל ללמוד בתיקון ליל שבועות את כל חלקי התורה הקדושה בתפילה לכלי השפעה מתוקנים בליבו לקיימה ולהתחבר בעזרת למקור השפע הנצחי – אבינו שבשמיים.

בברכת חג שבועות שמח ובתפילה שנזכה לקבל את התורה בלב רחב וחיבור אנושי של אהבת אמת

 

כתיבה ועריכה לשונית: הרב שקד אליהו פנחס  | מרצה לקבלה וחסידות | מייסד מרכז סולם יהודה