אטמים מכנים למשאבות – מונעים נזילות

אטמים מכניים הם חלק חשוב בכל מכונה שהיא, והם דואגים לאטימה שנדרשת במכשירים צנטריפוגליים, ממשאבה ועד מדחס, ממערבל ועד צנטריפוגה ממש. העיקרון הוא להתקין אטם שמונע מעבר חומרים מסוימים מחלק אחד לשני, בעיקר במקום שיש בו ציר. האטמים המכניים מיוצרים על פי חומרים שונים לפי תפקידם במערכת ולכן יכולים להיות במבנה שונה ובחוזק משתנה. תפקידו יכול להיות כפוף לתנאי לחץ, מהירות סוגי החומרים שזורמים והוא חייב לאטום, וטמפרטורה. כמו כן, חשוב לדעת כמה שנים הוא אמור למלא את תפקידו ומהו היקף החסימה שהוא חייב לבצע. כל אטם חייב לעמוד בלחץ של חיכוך החלקים שהוא אוטם ביניהם ולכן עמיד שחיקה. זה כרוך גם בהרכב החומרים והמבנה שלהם.

סוגי אטמים מוכרים:

  • אטם מצח/פנים – מבטיח זליגה נמוכה.
  • אטם היקפי – נמצא בעיקר בתעשייה ובמנועים חזקים ולכן עומד בתנועת צירים גדולה ועוצמתית.

איך משתמשים באטמים מכניים?

לא בכל פעם שאטם מכני אינו מצליח למנוע נזילה אנחנו מאשימים את החומר שממנו הוא עשוי. לעתים התקנת האטם היא האחראית לבעיה. יש כמה סוגי שגיאות שמוכרות בתחום זה ולכן איש תחזוקה והתקנה של משאבות מים חייב לבדוק ולוודא שאכן האטמים המכניים הותקנו כראוי. יכולה להיות שגיאה בהרכבת הטבעות או התאמה של אטמים בגודל שגוי, או בגלל נזק שנגרם במקום ולכן האטם לא יכול לעשות את העבודה שלו.

מה בדיוק עושה האטם המכני במשאבה?

במשאבות פועלים ציירם שונים ובכל כניסה שלהם לתוך נוזל חייבים לדאוג לכך שלא תיווצר נזילה או נזק למכלולים המכניים מבחוץ, כמו המנוע. כמו כן, כל נזילה עלולה לזלוג החוצה ולגרום לנזק בכלל, במיוחד במשאבות ביוב או מים בבניינים. האטמים המכניים לא רק אוטמים את הציר מפני נזילה אלא גם מאפשרים לו לנוע ולהסתובב ולבצע את תפקידו הדינמי. אטם מכני בנוי כל שיש לו שני חלקים – חלק שמחובר לציר ומסתובב אתו וחלק שנשאר נייח בפתח הכניסה של הציר לתוך הנוזל. החיכוך של החלקים חייב להיות תקין והאטימה נעשית על ידי חלק שנקרא אלסטומר. האלסטומרים הם אלה שיוצרים את הלחץ והאטימה הסטטית ועשויים מחומרים שאמורים להתאים לתפקידם.