מספר דברים שמומלץ לבדוק לפניי חתימה על הסכם פינוי בינוי

המאמר באדיבות עורך דין נועם קולודני

כולנו כבר שמענו על המושג – פינוי בינוי. אך לא כולם יודעים בדיוק על מה המדובר. אנחנו כאן כדי להסביר.

פינוי בינוי זהו פרויקט המתנהל במסגרת התחדשות עירונית. בו נהרסים מבנים ישנים מכוח החוק והדיירים מופנים בזמן הזה לדיור חילופי. במקום המבנים שאותם הורסים, בונים בניינים מחוזקים וחדשים על פי תקני בנייה מתקדמים ומחמירים. הבניינים הללו יכללו על פי רוב יותר דירות וגם יותר קומות ביחס לבניין שנהרס.

הדיירים המתגוררים במבנים הללו, לא יצטרכו לשלם עבור שדרוג הבית שלהם ולמעשה הם רק ייהנו מתוספת שטח בביתם בגלל הוספת חדר ממ"ד. מלבד זאת ייהנה הבניין כולו משדרוג וחידוש כל התשתיות של הבניין. כמו כן יהיה הבניין מחוזק ועמיד מפני רעידות אדמה.

חשוב לדעת –

לפני שפונים לבדוק את נושא הזכאות להיכנס להליך של פרויקט פינוי בינוי כמו גם לפרויקט תמ"א 38, יש לברר ולבדוק כמה וכמה נושאים.

ראשית יש לברר כי המתחם מוכרז על ידי המדינה ככזה המיועד לפינוי בינוי. על פי רוב, יהיו מתחמים הכלולים בקטגוריה זו, מבנים שלמים או מתחמים הכוללים לכל הפחות 24 יחידות דיור בנויות. זאת בשונה מפרויקט תמ"א 38 שם אפשר להרוס גם מבנים קטנים בהרבה ולשדרג אותם על ידי בנייה מחדש וחידוש כל התשתיות.

חשוב לדעת כי יש לגייס את הסכמתם של הדיירים במקום דרך שיכול גם לגרום לסכסוך שכנים, אך חשוב לומר כי לא חייבים להשיג הסכמה גורפת של כל הדיירים. די אם יהיו חתימות של 80% מהדיירים על מנת שניתן יהיה להתחיל בביצוע הפרויקט.

על פי החוק, יש לפנות את הדיירים לדיור חילופי ולאחר הבינוי מחדש של המבנה יוחזרו אלו לדירות החדשות. על פי רוב תהיינה הדירות החדשות גדולות יותר ביחס לדירות הישנות בהם הם התגוררו, אך לא תמיד זה יהיה כך. בכל מקרה, ערך הדירה בוודאי יהיה גבוה יותר.

התשתיות תהיינה חדשות, האזור יכלול שטחים ירוקים, גינות, כבישים סלולים, מרכזי קניות, בתי ספר וגני ילדים, תחבורה ציבורית מסודרת ועוד.

חשוב שכל אחד יהיה מודע לכל מה שכרוך בביצוע התהליך על מנת שההחלטה תיפול מתוך הבנה לקראת הצפוי.