למה משמשת סקירה מוקדמת?

הרפואה המודרנית מספקת לנו יכולות רבות וחשובות שלא היו קיימות בעבר. בדיקות ההריון הן דוגמה מצוינת לכך, ובפרט הסקירה המוקדמת. בכתבה זו תמצאו מידע מפורט על הבדיקה כדי שתדעו למה כדאי כל כך לעבור אותה.

מהי סקירת מערכות מוקדמת?

מעקב הריון שגרתי כולל בדיקות US. לבדיקה זו יכולת להמחיש את גודלו של העובר, לספק מידע לגבי כמות מי השפיר והיא אפילו מאפשרת לשמוע את הדופק. מצד שני אולטרה סאונד לא יכול לבדוק את האיברים השונים של העובר – לשם כך נדרשת סקירה מוקדמת. חשוב להדגיש כי זוהי פעולה שאינה פולשנית ולכן אין בה סיכונים לאם או לעובר.

אילו מערכות בוחנת סקירה מוקדמת?

סקירת המערכות המוקדמת בוחנת את מצב הגולגולת, את חדרי המוח (ובפרט מבנה שנקרא כוראיד פלקסוס, שהוא זה שמייצר את הנוזל עבור חדרי המוח), את העיניים, השפתיים, הריאות, הלב, הכליות, הקיבה, שלפוחית השתן וגם עמוד השדרה והגפיים. בהתאם מספקת סקירה מוקדמת את כל המידע הנחוץ לגבי התפתחות העובר, כך שאם ישנה בעיה כלשהי היא תתגלה בשלב מוקדם ככל האפשר.

באיזה שבוע מתבצעת הסקירה המוקדמת?

הסקירה המוקדמת כשמה כן היא, נועדה להקדים תרופה למכה ולאפשר מידע מוקדם ככל האפשר לגבי התפתחותו של העובר. בעבר נהוג היה לבצע את הסקירה בשבוע ה-15 או ה-16. השתכללות הטכנולוגיות שעל בסיסן מיוצרים המתמרים שמציגים את איברי העובר מאפשרת להקדים את הסקירה כבר לשבוע ה-13-14. אמנם בשלב זה גודלו של העובר הוא בסך הכל 10 ס"מ, ולפעמים אפילו פחות, אבל גם כך ניתן לזהות בעיות רבות ובאופן כללי לקבל תמונת מצב מפורטת ומדויקת.

מה ניתן לגלות באמצעות סקירת מערכות מוקדמת?

סקירה מוקדמת, גם בשבוע ה-13, מאפשרת לזהות מומים בלב (למרות שגודלו בסך הכל סנטימטר), לאתר סימנים המעידים על חשד לתסמונת דאון (למשל אגני כליות מורחבים, עצם ירך קצרה), למצוא פגיעות בתעלת עמוד השדרה, ועוד. הדמיה ב-3D מספקת הדגמה מצוינת של מראה העובר, כולל תווי פנים ופריסה של אצבעות הידיים – תמונה מרגשת מאוד עבור כל הורה.