כל מה שאתה חייב לדעת על ביופסיה ערמונית

ביופסיה של הערמונית היא הליך רפואי המשמש לאבחון סרטן הערמונית או הפרעות אחרות בבלוטת הערמונית. זה כרוך בהסרת דגימות קטנות של רקמת הערמונית, אשר נבדקים לאחר מכן תחת מיקרוסקופ על ידי פתולוג. יש לא מעט מקרים שבהם חשוב לבצע ביופסיה של הערמונית. למשל: אם אורולוג חושד בסרטן הערמונית או בהפרעות אחרות בהתבסס על תוצאות בדיקה רקטלית דיגיטלית (DRE) או בדיקת אנטיגן ספציפי לערמונית מוגברת (PSA). בדיקת ה-PSA מודדת את רמת ה-PSA, חלבון המיוצר על ידי בלוטת הערמונית, בדם. רמת PSA גבוהה יכולה להצביע על נוכחות של סרטן הערמונית ולכן במצב כזה רצוי לעשות ביופסיה ערמונית. 

מה כוללת ביופסיה ערמונית ואיך עושים את זה? 

ישנם שני סוגים עיקריים של הליכי ביופסיה של הערמונית: transrectal ו transperineal. האורולוג הוא אדם שיקבע איזו שיטה היא הטובה ביותר עבור כל אדם שמגיע אליו.  במקרה של ביופסיה טרנס-רקטלית של הערמונית מדובר על הליך שבו מחדירים מחט דקה דרך פי הטבעת לתוך בלוטת הערמונית כדי לאסוף דגימות רקמה. לעומת זאת, במקרה של ביופסיה ערמונית הנקראת ביופסיה טרנספרינאלית מדובר על שיטה שכוללת החדרת מחט דרך הפרינאום (האזור שבין שק האשכים לפי הטבעת) ולתוך בלוטת הערמונית לאיסוף דגימות רקמה. כמובן שבשני המקרים, אחרי ביצוע הביופסיה של הערמונית, הדגימה נשלחת לבדיקה של פתולוג שיוכל לאבחן אותה כראוי. 

היכן ניתן לבצע ביופסיה כזו?

ביופסיות של הערמונית מבוצעות בדרך כלל במרפאה של אורולוג, מרכז כירורגי כלשהו, או בית חולים. חשוב לבחור מוסד רפואי עם ניסיון בביצוע ביופסיות מהסוג הזה, שכן זה יכול לעזור להבטיח תוצאות מדויקות ולמזער סיבוכים. אומנם זה נכון שלא נעים לחשוב על הליך רפואי כמו ביופסיה ערמונית, אך זו בדיקה חשובה מאין כמוה. במידה והתשובה חיובית ואכן מדובר על מקרה של סרטן, הגילוי המוקדם יכול להיות משמעותי ביותר. לכן, אפילו במקרה של חשד מזערי לסרטן הערמונית, רצוי מאוד לבדוק את הדברים. יש לפנות אל רופא מומחה שיוכל להנחות לגבי המשך בדיקות וטיפול במידת הצורך.