חימום תת רצפתי

חימום הבית הוא נושא מרכזי שמעסיק לא מעט ארגונים ירוקים, גופים ממשלתיים ומשרדי אנרגיה ואיכות הסביבה. צריכת אנרגיה נושאת בהשפעה אדירה על איכות הסביבה. לרוב ייצור אנרגיה כרוך בשריפת דלק- תהליך המשחרר גזים לסביבה, חלקם רעילים ורובם תורמים לאפקט החממה. על פי סקרים אמריקאים, 15% מצריכת האנרגיה בארה"ב מנותבת אל חימום בתים. ערכים אלו די זהים בקרב רוב המדינות המפותחות בעולם.

צריכת אנרגיית חימום בעולם ובארץ

צריכת אנרגיית החימום קטנה יותר בישראל בעקבות האקלים החם, אולם בכל זאת תקציב החימום תופס חלק נכבד בהוצאות משק הבית לרבות המגזר העסקי, משרדים, חנויות, בתי מלון, בתי חולים וכדומה. ישנם שלושה מסלולים מקבילים בהם טמון פוטנציאל חיסכון גדול. המסלול הראשון הוא שיפור בידוד הבית, השני הוא שיטות חימום והאחרון הוא מקור אנרגיית החימום. השיטה של חימום תת רצפתי נחשבת לשיטה המועדפת על פי פרסומים רבים של ארגונים ירוקים. להלן הסבר אודות הסיבות לכך הכולל התייחסות לשלושת מסלולי החיסכון הנ"ל.

חימום תת רצפתי

שיטות חימום הבית בישראל ביחס לשאר מדינות המערב

משום שמרבית המדינות המפותחות מתאפיינות באקלים יותר קר מזה של ישראל, נראה כי שימוש בטכנולוגיות מערביות לעונת החורף בארץ עונה על הצרכים. השוני הקיים בסוג מקורות האנרגיה, במזג האוויר, בעלויות, חומרי הבנייה ודרישות התכנון השונות לרבות מסורת בנייה אחרת, יכולים להוביל לחוסר הצלחה ביישום של מערכות שנחשבות ליעילות באירופה או יפן לדוגמא במדינת ישראל. יחד עם זאת שיטת החימום התת רצפתי עודנה נחשבת לשיטת החימום היעילה ביותר.

אלו אמצעים קיימים במערכות חימום תת רצפתי?

שיטה זו מיושמת באמצעות מערך צינורות של מים חמים או גופי חימום חשמליים המותקנים ברצפה בסמוך לפני הריצוף. קיימת שכבת בידוד מתחת לצנרת או לגופי החימום. ניתן להתקין מערכות חימום תת רצפתיות טרם הנחת הריצוף או במהלך בניית הבית ולא לאחר מכן. אם בכל זאת מעוניינים להתקין מערכות חימום אלו בבתים קיימים, יהיה צורך להחליף את הריצוף. חימום הבית על ידי צנרת נעשה על ידי אמצעים המשמשים מערכות הסקה. אם אלו גופי חימום חשמליים המשמשים את מערכת החימום התת רצפתי, הם יתחברו אל נקודת חשמל בחדר מחומם.

יתרונות של מערכות חימום תת רצפתיות

טמפרטורת האוויר והקרינה משפיעות על תחושת הנוחות התרמית כאשר היא מושגת אם שני הערכים האמורים שווים. חימום תת רצפתי דואג הן לחימום האוויר והן להקרנת חום בחלל במידה שווה. מערכות אלו בנוסף הן בעלות שליטה סימולטנית בטמפרטורת האוויר ובקרינה, כלומר הפרמטר הנחוץ לדייר הוא הפרמטר המבוקר שמתורגם לתחושת הנוחות התרמית. נתונים אלו תקפים הן עבור מערכות חשמליות עם בקרה של זרם בכבלי החשמל והן במערכות מים עם בקרה של זרימת מים או הטמפרטורה של המים.