גינקומסטיה – כל מה שצריך לדעת

יש מצבים רפואיים שאם לא הייתם שומעים עליהם במקרה, כנראה שלא הייתם מודעים אליהם כלל. למשל, גינקומסטיה היא מצב רפואי המאופיין בהגדלה של רקמת השד אצל גברים. התופעה נגרמת מחוסר איזון של הורמונים, במיוחד בעלייה ברמות האסטרוגן ביחס לרמות הטסטוסטרון. למרות שזה לא מצב מסכן חיים, גינקומסטיה עלולה לגרום לאי נוחות פיזית ולפגיעה בביטחון העצמי. 

במי פוגעת גינקומסטיה והאם ניתן לטפל בה? 

גינקומסטיה יכולה להופיע בכל גיל. אצל תינוקות, היא עלולה להתרחש עקב העברה של הורמונים אימהיים על פני השליה, והיא בדרך כלל חולפת מעצמה תוך מספר שבועות לאחר הלידה. בגיל ההתבגרות, היא מתרחשת כתוצאה מהשינויים ההורמונליים המתרחשים במהלך ההתבגרות. אצל גברים מבוגרים, מדובר בשינויים הורמונליים הקשורים להזדקנות, עקב שימוש בתרופות מסוימות או מצבים רפואיים שונים.

החדשות הטובות הן, שקיימות מספר אפשרויות טיפול בתופעה בהתאם לגורם הבסיסי ולחומרת המצב:

  • במקרים בהם היא נגרמת בשל מצב רפואי או שימוש בתרופות, טיפול בגורם הבסיסי או מעבר לתרופה אחרת עשוי להיות יעיל בפתרון המצב.
  • במקרים בהם המקור הוא חוסר איזון הורמונלי, טיפול הורמונלי חלופי או תרופות החוסמות את ייצור האסטרוגן עשויים להיות יעילים בהקטנת גודל רקמת השד.
  • במצבים בהם טיפול תרופתי והורמונלי אינו מועיל, ניתוח עשוי להיות אופציה. ההליך הכירורגי הנפוץ ביותר לגניקומסטיה הוא הסרה של רקמת השד. במקרים מסוימים, ניתן להשתמש בשאיבת שומן פשוטה המעצבת מחדש את מבנה החזה. 

ייעוץ מקצועי לחזרה מלאה לשגרת חיים תקינה

אין ספק, גינקומסטיה עלולה לגרום לאי נוחות פיזית ולמצוקה רגשית, אך חשוב לזכור שמדובר במצב רפואי הניתן לטיפול. בשלב הראשון, יש להגיע לייעוץ אצל רופא מומחה, שיחה אשר יכולה לעזור לקבוע את הגורם להתפרצות הגינקומסטיה ואפשרויות טיפול מתאימות. כפי שצוין, כיום יש מספר אפשרויות טיפול כך שאנשים עם גינקומסטיה יכולים בהחלט להיפטר או לצמצם את גודל רקמת השד ולשפר את איכות חייהם. כמו כן, חשוב לציין ששינויים בסיסיים באורח החיים, כגון פעילות גופנית וירידה במשקל, עשויים להיות יעילים גם בהפחתת תסמיני התופעה.