בניית ממד בחדר קיים – איך, כמה ולמה

בניית ממד בחדר קיים

החוק בישראל חייב קבלנים לבנות חדר ממ"ד בכל דירה או בית או מבנה שנבנו לאחר שנת 1992. במציאות הביטחונית הכה מורכבת שקיימת בישראל נשאלת השאלה מה לגבי דירות ומבנים שנבנו לפני שנת 1992? במצב שבו איומי טילים ניצבים מול העורף הישראל הן בצפון והן בדרום, וכאשר יכולות השיגור של חמאס וחיזבאללה רק הולכות ומתחזקות, נדמה שאין מקום לשאלות. בכל בית ומבנה בישראל חייב להיות ממ"ד. השאלה היא רק איך עושים את זה.

כל בית צריך ממ"ד?

לא כולם יודעים אבל כדי לבנות ממ"ד אין צורך להוסיף חדר. ניתן בהחלט להפוך חדר קיים לממ"ד בתהליך שנחשב פשוט למדי אם עושים אותו באופן מקצועי. ממ"ד הוא חדר שנבנה מבטון ויש בו דלת וחלון הדף בעלי שני חלקים. החלק הפנימי שלהם עמיד בפני גז והחלק החיצוני עמיד בפני הדף ורסס. כדי להבטיח הגנה טובה העמיד פיקוד העורף שורה של דרישות ותקנות.

תקנות פיקוד העורף לגבי בניית ממד בחדר קיים

ממ"ד תקני חייב להיות בגודל של תשעה מטרים רבועים לפחות כאשר יש בו לכל היותר שני קירות חיצוניים. הגישה לממ"ד חייבת להיות מתוך הבית ולא מחוצה לו. דלת הכניסה צריכה להיות לפחות 70/200 ס"מ ולא יותר מ 80/200 ס"מ. הקיר החיצוני חייב להיות לפחות בעובי של 40 ס"מ והפנימי לפחות 35 ס"מ. עובי התקרה המינימלי חייב להיות 35 ס"מ וכאשר יש קיר משותף בין שני מרחבים מוגנים הוא חייב להיות לפחות 20 ס"מ.

בניית ממד בחדר קיים מחייבת כאמור התקנת דלת מיוחדת שתגן על השוהים במקרה של טילים ותמנע כניסה של גז אל חלל החדר. הדלת צריכה להיות מסוגלת להיפתח רק כלפי חוץ והיא צריכה להיות אטומה עם גומי שלם שאינו סדוק, קרוע או מפורר. ממד תקני חייב לכלול מערכת סינון שתעניק הגנה במקרה של התקפה כימית. בעת בניית ממד בחדר קיים חשוב לוודא שהחברה משתמשת במערכות הסינון הטובות והמתקדמות ביותר שאושרו על ידי פיקוד העורף.

בניית ממד בחדר קיים מחייבת אישור מטעם מפיקוד העורף והבנייה תיעשה בצמוד למהנדס שאושר על ידי פיקוד העורף.  עלות הפיכה של חדר לממ"ד נעה בין 45,000 ₪ ובין 65,000 ₪ והיא תלויה בגודל החדר, אזור המגורים וכמות הדירות שיעברו תהליך כזה בבניין.