איך מחשבים ציון פסיכומטרי?

המרכז הארצי לבחינות והערכה מחויב לפרסם את ציוני הבחינה תוך 45 ימים. במרבית המקרים המרכז הארצי מפרסם את הציונים עוד לפני תום 45 הימים ולאחר חודש כבר ניתן לצפות בתוצאות. בנוסף לכך הוא מפרסם גם את אחד מהנוסחים המרכזיים מאותו המועד. ישנם כמה דרכים לקבל את הציונים – עליהם נרחיב בהמשך, וגם נסביר איך מחשבים ציון פסיכומטרי

מרכזי ההשכלה הגבוה בישראל נעזרים בבחינה הפסיכומטרית על מנת לבחון את ידע המועמד להשכלה הגבוהה אותו הוא רוצה לרכוש. הבחינה הפסיכומטרית מודדת את החשיבה הכמותית, חשיבה מילולית ואנגלית. בשלושת הנושאים הללו על כל נבחן לענות את מירב התשובות על מנת לעמוד בתנאי הקבלה אותם מגדירים מוסדות ההשכלה השונים. 

איך מחשבים ציון פסיכומטרי?

  • השוואה ליתר הנבחנים באותו נוסח – בכל מועד ישנם מספר נוסחים של בחינה. כל נוסח מכיל את שלושת התחומים של הבחינה והם: חשיבה הכמותית, חשיבה מילולית ואנגלית. כאשר לכל שלושת התחומים משקל זהה. את תשובותיהם של כלל הנבחנים באותו המועד משווים בשני פרקים מאותו התחום. 
  • רמת הקושי של הבחינה באותו מועד – המרכז הארצי נעזר בכלים סטטיסטיים על מנת להשוות את רמת הקושי של הבחינה והתאמתה לציון הנבחנים. למשל, אם תחום אחד מבין השלושה היה ברמת קושי גבוהה יותר יחסית לאחרים, ציון הנבחנים לא יושפע מכך. זאת אומרת שאם הנוסח הקשה יותר כמות טעויות זהה לנוסח הקל יותר יקבל יותר נקודות מהשני. 
  • נבחני העבר – דרך נוספת שהמרכז הארצי מחשב את הציון הפסיכומטרי היא השוואה לנבחני העבר. בעזרת שימוש בכלים סטטיסטיים המרכז הארצי מחשב את הציון היחסי כך שאין הבדל בין הנבחנים השונים. 

איך מקבלית את תוצאות הבחינה? 

לנבחנים ישנן 3 דרכים לקבל את תוצאות הבחינה. 

  • דוא"ל – כל נבחן בעת ההרשמה לבחינה יכול לסמן את האפשרות לקבל את תוצאות הבחינה במייל האישי שלו ברגע שהמרכז הארצי יפרסם את הציונים. 
  • באתר המרכז הארצי – כל מי שנרשם לבחינה מקבל גישה ל"אזור האישי" באתר וכך הוא יכול להיכנס ולבדוק את הציון שקיבל. באפשרות זו אם נבחן ניגש מספר פעמים לבחינה הפסיכומטרית הוא יוכל לראות את כל הציונים שקיבל בבחינות הקודמות. 
  • דואר רגיל – כשבוע – שבועיים לאחר שהמרכז הארצי מפרסם את הציונים הנבחן יקבל את הציון לביתו במעטפה.